3-Daagse Roadtrip op Mallorca

Op zaterdag 6 augustus 2022 was het dan eindelijk zo ver, vakantie! Iedereen kijkt uit naar de vakantie, maar naar deze vakantie keken Martijn en ik al twee jaar uit. Eigenlijk zouden we in de zomer van 2021 naar Mallorca gaan, maar helaas een paar dagen voor vertrek moesten we omboeken naar Rhodos door het “lieftallige” coronavirus. Maar goed, we hadden er extra veel zin in en hebben genoeg tijd gehad om ons voor te bereiden. Eén van de dingen die wij gedaan hebben op vakantie was een heerlijke roadtrip waarin we veel van het eiland gezien hebben. Benieuwd naar onze trip? Lees dan verder 😉

07/08/2022 – Roadtrip Day 1

Na een minder prettige nacht door te hebben gebracht in ons tussen hotel door de slecht werkende airco, toch maar de veren uit gegaan om een ontbijtje te scoren bij de Spar. Okay, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar boodschappen doen bij de Spar geeft me altijd een extra vakantiegevoel, omdat ik er pas heel laat in m’n leven achter kwam dat je die ook gewoon in Nederland hebt en dus dacht dat je die winkel alleen in t buitenland had haha. Maar goed, lekker twee chocolade broodjes, een multivitaminen sapje en een mooi uitzicht tijdens het ontbijt verder, hebben we de koffers bij ons echte hotel neergezet en zijn we naar de autoverhuur gelopen.

Ohja, t is misschien handig om nog even te vertellen waar wij nou zaten op t eiland. Wij verbleven in Cala D’or, dit ligt aan de oostkust van het eiland en is echt een leuk dorpje als je van terrasjes pakken en gezelligheid houdt. Thanks to Colin & Nicole die het aan ons aangeraden hebben ;). Wij hadden de auto vooraf al geboekt bij SprintCar Rental omdat deze plek volgens de website de beste voorwaarden had en er geen borg was. Klinkt het al te goed voor woorden? Ja dit was het ook, maar gelukkig had Martijn eerder nog een mailtje gestuurd over de borg en hadden we zwart op wit dat we deze niet hoefde te betalen.

Als we die mail niet hadden, waren we op dag één van de vakantie al €1.000 armer. Ook hadden we een “young drivers” verzekering op de auto afgesloten en kwamen we er daar ook nog eens achter dat je die pas kan afsluiten als je 23 bent, maar hij wordt wel aangeraden aan iedereen onder de 25. Dat geld hebben we wel netjes teruggekregen, maar reden dus wel onverzekerd rond dus dat was nog wel even spannend zo nu en dan met de rijstijl van de Spanjaarden. Nadat we verder alles geregeld hadden, kregen we de auto mee. We hadden een convertible gehuurd, met de hoop op een Fiat 500 omdat dit volgens Martijn echt een “Myrthe auto” is. Er stond al aangegeven op de site dat het of een Fiat was of een vergelijkbaar model en natuurlijk kregen wij een vergelijkbaar model, een Citroën C1. Prima autootje, maar vond het stiekem toch wel een beetje jammer. De auto had gelukkig wel Apple CarPlay, dus dat was heerlijk voor muziekjes, navigeren en ook onze relatie. Ik ben namelijk niet zo goed in navigeren en dat kan Martijn niet echt goed aan, wat volkomen te begrijpen is. Ook struggle ik soms met links en rechts (oeps haha) dus het was erg prettig dat het niet allemaal op mij aankwam hahaha.

We hadden van tevoren al een planning gemaakt van wat we allemaal wilde gaan bezoeken met de auto, zodat we de minuten niet zouden verspillen. Als eerste op de planning stond Alcudia, omdat ze daar op zondag een markt zouden hebben met vers fruit waar ik al vanaf april naar uitkeek. We waren denk ik net 10 minuten Cala D’or totdat Martijn een telefoontje kreeg van het verhuurbedrijf dat we terug moesten komen met de auto. Nou bleek achteraf dat het over de telefoon niet helemaal goed doorgekomen was en dat we toch wel borg moesten betalen, maar op dat moment dachten we dat we de auto in moesten leveren en er niet meer mee mochten rijden. Omdat Martijn die mail had gestuurd hadden ze voor ons de borg verlaagd naar €300 wat toch wel wat prettiger was. We waren niet helemaal blij met al het getob op de eerste dag van de vakantie, maar hebben gelukkig wel weer de auto meegekregen en zijn nogmaals vertrokken richting Alcudia.

Zoals ik al eerder schreef, was er een markt met onder andere vers fruit, maar door alle vertragingen met de auto kwamen we rond 13.30 pas aan op plaats van bestemming. Ook gingen we al dood aan de hitte, aangezien onze lichamen er nog niet aan gewend waren dus hebben we eerst wat gedronken op een terrasje. Rond 14.00 gingen we dan ook pas echt rondlopen in de oude stad, maar omdat het zondag was waren ze eigenlijk een groot deel van de markt al aan het opruimen. In het deel van de stad waar wij liepen was geen enkel kraampje met vers fruit te bekennen. Toen we een stukje verder liepen, kwamen we wel de goede kraampjes tegen, alleen was alles al op of waren ze aan het opruimen, dus helaas geen vers fruit op.

Na de mislukte tocht naar vers fruit, zijn we de auto weer ingestapt en richting Cap de Formentor gereden. Dit is één van de hoogste bergen van Mallorca, waar je een prachtig uitzicht hebt over de open zee. Het is wel een wonder dat ons klein bakbeest die berg op gekomen is, maar hij heeft zich weten te maneuvreren door alle haarspeldbochten en is niet aangereden door de vele bussen die gewoon door deze bergen rijden. We wilden eigenlijk naar het verste uitkijkpunt wat mogelijk was, maar toen we daar eenmaal aan kwamen bleek het een strand te zijn waar je entree moest betalen. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan en zijn dus weer omgekeerd en teruggereden naar het uitkijkpunt dat ergens midden in de bergen lag. Ik denk dat de foto’s genoeg zeggen over het prachtige uitzicht. We zijn hier niet echt lang geweest, aangezien er niet veel te doen is op zo’n uitkijkpunt, maar ik wil het je zeker aanraden. Cap de Formentor is in één woord te beschrijven: prachtig.

Toen we wegreden om naar de volgende bestemming te gaan was het inmiddels al 15.30 en bloedje heet. We hadden eigenlijk nog één plek op de planning staan, maar hadden besloten om naar ons echte hotel te gaan om een duik te nemen in het zwembad. Ik vond het toch wel jammer dat we niet naar de laatste plek waren geweest, dus onderweg naar het hotel kwam ik met het goede idee om dan in Cala Agulla te avond eten. Zogezegd zo gedaan, na onze heerlijke duik, de douche, en het klaarmaken weer de auto in gestapt om bij “Mama Mia” heerlijk te avond eten. We hebben in de haven gegeten en na het eten nog een klein rondje gelopen om toch nog een beetje het stadje te hebben gezien. Zoals je hebt kunnen lezen was de eerste dag best enerverend en zijn we ook snel naar bed gegaan toen we terugkwamen, op naar dag twee met de auto!

08/08/2022 – Roadtrip Day 2

Op deze prachtige maandag, weer vroeg de veren uit gegaan om zo snel mogelijk de auto in te stappen. Op deze dag stond Santa Ponça als eerste op de planning. Als we in 2021 wel naar Mallorca hadden gekund was dit de plek waar we naar toe zouden zijn gegaan. Achteraf best blij dat we daar toch niet zaten, het was toch net iets te toeristisch voor grote groepen jongeren. Hier hebben we eerst een drankje gedaan omdat ik echt heel nodig moest plassen en er bijna nergens tankstations naast de weg zijn op Mallorca. Daarna zijn we over de boulevard richting de Burger King gelopen. Je zal vast denken, wow wat een coole bezichtiging dit moet ik ook echt zien! We hebben eigenlijk alleen deze gerichte keuze gemaakt omdat Martijns ouders ook een keer in dit plaatsje geweest zijn en als ik het mij goed herinner bijna iedere dag van de vakantie een whopper daar hebben gegeten, dus natuurlijk moesten we ook een whopper eten en een foto sturen naar de oudertjes haha. Na onze culinaire lunch, hebben we nog een rondje gelopen en hebben we gekeken naar het hotel die wij geboekt hadden. Het hotel zag er vol maar wel heel mooi uit. Hierna zijn we teruggelopen richting de auto om de tocht te vervolgen richting Sant Elm.

Sant Elm is een mooi bergachtig plaatsje. We hebben niet heel veel bezocht omdat het super warm was en we eigenlijk liever in de airco van de auto wilden blijven dan in een UV van 9 of hoger. Het is een mooie plek om een duik te nemen in het water, wat we ook wel wilden doen alleen het was niet echt een zandstrand en we hadden geen waterschoentjes meegenomen. Dus we hebben ons ertoe gezet en hebben een klein rondje gelopen, van het prachtige uitzicht genoten, een calippo gegeten en een snorkel gekocht. Die waren we namelijk vergeten (ja, ik geef hiertoe dat mijn ultieme inpaklijst wat mist), maar dat komt denken we door de ervaring van vorig jaar waar we de snorkel wel mee hadden maar hem letterlijk niet hebben gebruikt.

Na Sant Elm stond Cala Estellencs op de planning, een mooie baai om even lekker in af te koelen. Op GoogleMaps ziet het er misschien niet heel mooi uit, maar op een Instagram Reel die ik had gezien wel. Echter kan ik niet vertellen welk platform er gelijk had omdat we er niet naartoe zijn geweest. Onder andere omdat we geen waterschoentjes of slippers mee hadden die je daar wel echt nodig hebt. Om niet de rest van de dag te verspillen zijn we naar het Palma Aquarium gegaan. Dit was echt heel leuk, zelfs als je al wat ouder bent. Ook hebben Martijn & ik beide

een aquarium thuis dus kan je wel stellen dat we de onderwaterwereld interessant vinden en heb ik een gezonde obsessie met haaien, ik vind het zulke mooie en interessante beesten. Toevallig, was er een hele grote tank met deze mooie dieren, dus ik was intens gelukkig. Bij het aquarium kan je ook zwemmen met roggen, tegen een extra betaling, maar dit hebben we niet gedaan. Wel hebben we over het hele terrein gelopen en lekker gekeken naar de onderwaterwereld.

Als afsluiter van deze dag hebben we ook in een ander plekje dan Cala D’or avond gegeten. Dit stond eerst niet op de planning, maar we hadden nog wat energie over dus zijn weer lekker de auto in gestapt. We hebben gegeten bij de “Fussio Lounge” in Porto Cristo, het was echt heerlijk. Zelf heb ik een “grilled chicken poké bowl” gegeten en Martijn had lekker simpel een kipschnitzel. Persoonlijk vonden we dit tentje er het leukste uit zien, alleen was het erg populair. De bediening had op het moment dat wij aankwamen nog geen plekje, maar ze boden aan om bij de bar te wachten tot er een tafeltje was. Dit hebben we dan ook gedaan, het wachten duurde niet eens heel lang maar het was het zeker waard. Na het eten hebben we nog een klein rondje gelopen langs de haven om daarna lekker richting het hotel te gaan.

09/08/2022 – Roadtrip Day 3

De laatste dag met de auto alweer, op deze dag moesten we hem voor 20.00 inleveren, maar zijn toch iets later opgestaan omdat we toch best moe waren van de eerste dagen. Toen we ons eenmaal klaargemaakt hadden zijn we de laatste geplande bestemmingen gaan bezoeken. Dit was ook een beetje een dubbele dag door wat omstandigheden die plaatsvonden in Nederland, maar we hebben er het beste van gemaakt.

Als eerste stond Port de Sóller op de planning. Prachtige plek, bijna direct aan de open zee en een prachtige haven. Deze plek ligt ook tussen de bergen in dus je kan je vast wel voorstellen dat het in het echt nog mooier is dan op de foto’s. Hier hebben we de boulevard afgelopen en lekker gegeten bij “Noname”. Beide hadden we een kipsandwich en hebben we wat patatjes gedeeld. Het was weer erg warm deze dag, dus hebben lekker rustig aangedaan met alles. Na het eten hebben we nog een rondje gelopen door de haven en zijn daarna teruggegaan richting de auto rond 16.00.

We hadden eigenlijk bedacht om in een “plas water” – zoals het in ons reisdocument staat – te gaan zwemmen, maar kwamen erachter dat je daar eigenlijk helemaal niet zo makkelijk kon komen en dat het meer een wandelgebied was. Dit hebben we dan ook niet gedaan en hebben de keuze gemaakt om bij Cala Gran in Cala D’or zelf een duik te nemen.

Onderweg naar het hotel hebben we nog wat boodschappen gedaan bij de Aldi omdat dat met de auto toch net wat makkelijker was. Weet je nog dat ik aan het begin begon over de rijstijl van de Spanjaarden en dat we onverzekerd rondreden? Ja, hier zagen we de borg bijna door onze neus geboord worden. Toen wij de parkeerplaats van de Aldi verlieten stopte we netjes bij het stop bord, alleen er kwam een auto aan met z’n knipperlicht naar rechts (richting de Aldi) dus Martijn dacht dat wij eindelijk konden gaan rijden. Gelukkig heeft Martijn een heel snel reactievermogen want de auto ging niet naar rechts maar gewoon rechtdoor, hierdoor botste we dus bijna tegen elkaar aan. Het mooie aan het hele verhaal is, dat ze ons nog eens de schuld gaven omdat wij bij een stopstreep stonden. Op Mallorca irriteren de inwoners zich dus niet aan het getik van het knipperlicht als deze aan staat en rijden ze daar graag mee rond. Maar eind goed al goed, we leven nog en de auto had geen schade. We hebben de auto denk ik rond 19.00 ingeleverd en waren blij dat we hem gehuurd hadden.

Ons bakbeest met het formaat van een Citroën C1 met open dak heeft ons naar veel plekken gebracht. Zoals we het zelf zeggen, hebben we het eiland goed uitgespeeld en veel bezocht. We zijn heel blij dat we toch de auto mee kregen na de onzekerheid op de eerste dag. We hebben genoten van het toeren met de wagen, zoals Martijn het altijd noemt. Dit was pas het begin van onze vakantie en we hebben nog veel meer bezocht en gedaan, dus stay tuned voor de volgende blogs die over onze vakantie zullen gaan. Ik wil je alleen wel aanraden om de auto niet gelijk aan het begin te nemen, wij hebben wel echt gemerkt dat onze lichamen nog niet aan de warmte gewend waren en hebben dan ook niet alles gedaan wat er op de planning stond. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen over onze roadtrip en misschien heb je wel wat inspiratie opgedaan voor als je zelf een keer naar Mallorca gaat.